„Egy konzervatív zenei periódusban vagyunk” – interjú az Optimóval

A JD Twitch és JG Wilkes alkotta glasgow-i Optimo az egyik legjelentősebb elektronikus zenei formáció Skóciából a Silicone Soul mellett. Különleges, már-már extravagáns mixlemezeik, válogatásaik a rajongók elmondása szerint hűen reprezentálják mindazt, amit a páros a rezidenciájukon, a saját magukról elnevezett Optimo (Espacio)-ban játszik. A kifejezetten vasárnap estékre szakosodott klub házigazdái nemrég az R&S kiadónak készítettek el egy DJ mixet, ennek apropójából JG Wilkes-et kérdezgettük email interjúnkban mindenféle dologról.

A válogatásaitok és DJ mixeitek többnyire csak régi zenékből állnak. Ez miért ennyire tudatos nálatok?

Semmiképp sem arról van szó, hogy minket csak a régi zenék érdekelnek, mert hatalmas mennyiségben vásárlunk minden héten újdonságokat. A kiadványok esetében mindig az a küldetésünk, hogy olyan felvételeket keressünk, amik kiállták az idő próbáját. Egy új zene szólhat jól egy adott pillanatban, de ha például valaki végighallgatja a nem hivatalos mixeinket a múltból, akkor észlelheti, hogy ma már nem mindegyikük működik. E mellett próbálunk olyan dolgokat válogatni, amikre még más nem csapott le előttünk, s ezzel bemutatni olyan csodálatos zenéket az embereknek, amiket egyébként nem ismertek volna meg soha.

Ezt figyelembe véve van valamiféle manifesztótok, amikor egy projekten dolgoztok?

Nincs különösebb, mert minden egyes kiadványunkkal arra törekszünk, hogy felülmúljuk az előzőt, és hogy teljesen más is legyen, mint a korábbi munkáink.

Ha már itt tartunk, honnan ismertek ennyiféle stílust és zenét? A lexikális tudásotok sokszor végtelennek tűnik.

Egyszerű: már mindketten öregek vagyunk. Bőven volt időnk, hogy felfedezzünk új dolgokat, és mindig is érdekelt minket, hogy olyan zenéket halljunk, amiket korábban nem ismertünk.

A három legfontosabb kiadványotok a Psyche Out, a Walkabout és a Sleepwalk. Sokszor úgy érzem, hogy ezek a mixek/válogatások valamilyen módon kapcsolódnak egymáshoz.

Valószínűleg egy sűrített esténket mutatják be. A Sleepwalk az éjszaka kezdetének felel meg, a Walkabout a techno gyökereinket mutatja be, a Psyche Out pedig azokat a pillanatokat kapja el, amikor ismeretlen vizekre evezünk. Ugyanakkor szeretném ehhez a listához hozzáadni a Sub Club mixünket, ami a lassabb tempójú részeket képviseli a bulijainkon.

Tekintve a széleskörű szelekcióitokat, mennyire volt nehéz összeállítani az In Order To Editet az R&S-nek?

Annyira nem volt nehéz. Masszív R&S-rajongó voltam, amikor elindult a DJ karrierem, ezért jó móka volt visszamenni az időben, és feleleveníteni, hogy mit is csináltam húsz évvel ezelőtt. Mindazonáltal úgy érzem, hogy sikerült egy nagyon modern csavart adnom a mixnek, ami képtelenség lett volna akkor.

Optimo-esszenciák (balról jobbra): Psyche Out, Walkabout, Sub Club és Sleepwalk

Hogy látod, mennyire nyitott ma a világ arra az eklekticizmusra, amit képviseltek?

Szomorú, de valószínűleg kevésbé, mint pár évvel ezelőtt. Gyakran úgy érezzük, hogy az emberek nem akarnak új zenéket megismerni, elzárkóznak az ismeretlen elől, minket viszont még mindig ez éltet. Úgy gondoljuk, hogy jelenleg egy rendkívül konzervatív zenei korszakban vagyunk.

A növekvő információcsere, végtelen sebesség és gyors változások korában szerinted az elektronikus zene még mindig képes időtálló lenni, és egy lépéssel közelebb hozni a jövőt?

Jelenleg, őszintén szólva, nem. Nem éli aranykorát most az elektronikus zene, de ezek az időszakok folyamatosan jönnek-mennek, és a jövő mindig tartogat valami izgalmasat. Például, nem hallgatok sok dubstepet, de szerintem van ott pár művész, akik szélesítik a határokat, és folyamatosan keresik a műfaj jövőbeli mutációit.

Továbbra is tartjátok magatokat ahhoz a szabályotokhoz, hogy csak a saját estjeiteken játszotok mindketten, egyébként pedig mindig csak az egyikőtök utazik?

Ez nem teljesen igaz. Gyakran játszunk együtt klubokban, de sokszor valóban csak az egyikünk megy, mert sok kis szórakozóhely van, ahova nem tudnak a szervezők mindkettőnket elhívni a pénz miatt. Egyébként meg célszerűbb, ha csak az egyikünk utazik, hiszen nem sok értelme van egy kétórás szetten osztozkodnunk, és sokszor csak ennyi időre hívnak minket játszani.

Hogyan lehet valaki egyszerre művész és DJ a pult mögött?

Képzelőerővel. Meg kell próbálni másmilyennek lenni a többieknél, és semmiképp sem másolni valakinek a stílusát. Persze lehet, hogy ez nem mindig működik, vagy nem lehet megragadni vele egy nagyobb közönséget, de számomra lényeges, hogy egyedi legyek és megfeleljek az elképzeléseimnek. S persze, 1000%-osan szenvedélyesnek kell lenned eziránt!

Reklámok
„Egy konzervatív zenei periódusban vagyunk” – interjú az Optimóval

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s