“Egy csavaros, sok meglepetést okozó lemezt akartam írni” – interjú Damian Lazarusszal

Damian Lazarus jó pár ízlésesen összeállított mixlemezzel alapozta meg a hírnevét az európai minimal és tech-house színtéren, e mellett Crosstown Rebels kiadójával rengeteg színvonalas megjelenés mögött is ott volt dajkaként. Idén tavasszal készítette el Smoke The Monster Out címmel az első szerzői albumát, mielőtt azonban jól megkritizálnánk, rövid email interjút készítettünk vele.

Ugyan minden évben megjelentetsz legalább egy DJ mixet, de mégis alig szerepelsz a médiában. Szinte semmit nem tudunk rólad, az utóbbi pár éved tevékenységeit homály fedi.

Mert igazából nem is történik semmi olyan velem, amit világgá kéne kürtölnöm. Londonban élek, de minden héten a Föld másik pontján vagyok, közben pedig állandóan zenét hallgatok, és keresem az érdekes számokat. Otthon a Crosstown Rebels kiadómat vezetem, az utóbbi pár évben főleg azzal töltöttem az időmet, hogy meghatározzam, milyen zenéket szeretnék írni az albumomra. Úgy gondolom, hogy van egy figyelemre méltó fejlődés a mixlemezeimen, amik ehhez a pillanathoz elvezettek.

Ha már a mixlemezeket szóba hoztad, mi a véleményed: a podcastek korában ezek tényleg értelmüket vesztették?

Szerintem még mindig van, vagy lenne piaca a mixlemezeknek, de napjainkban a zenének és a koncepciónak nagyon erősnek és időtállónak kell lennie ahhoz, hogy az emberek évekkel később is szeressék. Ezt pedig kevesen tudják megoldani mostanság.

Számunkra meglepetést okozott, hogy a bemutatkozó albumod, a Smoke The Monster Out nem csupán 9-12 táncfelvételt tartalmaz, hanem inkább egy koncept albumnak felel meg.

Sohasem a nyilvánvaló lépéseket teszem meg, mindig próbálok új ötleteket gyűjteni, és valami jobbat csinálni az előző munkámnál. Azt akartam, hogy ez a lemez ne a DJ oldalamat, hanem a személyiségemet mutassa be: hogy mit szeretek, milyen az életem, mik a szenvedélyeim, vagy hogy mi volt rám hatással. Nem szeretnék egy újabb DJ lenni, aki úgy döntött, hogy klubslágerek írásába kezd. Egy különleges lemezt akartam írni.

Honnan jött az alapötlet?

Természetesen Lewis Carroll Alíz Csodaországjából. Ez az egyik legjobb gyerek mese, amit nyilvánvalóan felnőtteknek írtak. A szerzőről köztudott volt, hogy rendszeresen fogyasztott drogokat, és ez meg is mutatkozik a csavaros és sokszor groteszk történetben. Valami ehhez hasonlót szerettem volna én is: egy csavaros, sok meglepetést okozó lemezt. Egy felnőtt tündermesét.

Nem félsz attól, hogy sokan ezt ebben a világban nem fogják megérteni, és túlművészkedettnek fogják tartani a lemezed? Adsz egyébként még az újságírók véleményére? Szerinted megvan még a nagy presztizsük?

Nem igazán törődök azzal, hogy az újságírók mit mondanak a lemezemről. Hogy őszinte legyek, én tudom, hogy nagyszerű lett, és ezért nem zavar, ha nem értik azok az újságírók, akiket nem ismerek, vagy nem tisztelek. Ugyanakkor eddig úgy tűnik, hogy a többségnek nagyon tetszik az album, amit azért szerencsésnek tartok. Úgy gondolom, hogy az újságírók saját maguknak ásták meg a sírjukat az elmúlt pár évben, és azt kívánnám, hogy bárcsak lennének olyan zsurnaliszták manapság, mint mondjuk Hunter S. Thompson. Egyébként Jon Savage és Simon Reynolds írásait továbbra is nagyra tartom, az ő véleményükre adok (az utóbbi Energy Flash címmel az elektronikus zenetörténet egyik legnagyobbra tartott könyvét írta – flynn).

Milyen hatással van a kiadódra a zeneipari és a globális recesszió? Még mindig csak bakeliten adsz ki zenét, vagy most már gondolkodsz a digitális formátumra való átálláson?

Egyre rosszabb minden, de úgy döntöttünk, hogy csináljuk tovább, mert imádjuk. Éljen a bakelit!

Meg tudnád nevezni a három kedvenc albumodat az elmúlt pár évből?

Az Idjut Boys mixlemeze, a Press Play mindenképpen az egyik. A legjobb szelekció, amit újra és újra képes vagyok meghallgatni bármikor. Nemsokára a kiadómon megjelenik Jamie Jones új albuma, ami ugyan már két éves lassacskán, de szerintem még így is az év techno lemeze lesz. Ezek mellett pedig akármilyen meglepő, de nem tudom megunni az In Rainbows-t. Szerintem minden másnál többször hallgattam az utóbbi két évben.

Mi a terved a szörny kifüstölése után?

Remélem el tudok kezdeni dolgozni a második albumomon minél előbb!

“Egy csavaros, sok meglepetést okozó lemezt akartam írni” – interjú Damian Lazarusszal

Vélemény, hozzászólás?

