Onra – 1.0.8

Onra – 1.0.8

Favorite Records, 2009

B

Onra, azaz Arnaub Bernaud az utóbbi egy-két évben egyre nagyobb népszerűségre szert tevő újféle hiphop vonal egyik legismertebb francia tagja. Első jelentős kiadványa 2006-ban látta meg a napvilágot (pont abban az évben amikor Flying Lotus első szóló kiadványa és J Dilla Donuts-a is megjelent): a Quetzal nevezetű társával készített harmincötszámos Present Tribute a koncepciója szerint kizárólag korai soul slágerekre építkezett. A rákövetkező évben egy egészen hasonló albumot adott ki új társával, Byronnal, ezután pedig megírta az első szoló albumát Chinoiseries címmel, ami pedig Vietnámban turkált lemezekről rehabilitált hangminták köré épült. Ez a kiadvány végre meghozta neki a sikert (többek között a boomkat év végi listájára is felkerült), minek köszönhetően elég fontos figurájává vált az úgymond 2.0-ás hiphop mozgalomnak, ami akkor még csak épphogy elindult hódító útjára. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy immár rendszeres szereplője a stílust érintő válogatás kiadványoknak, így például a mozgalom alapkiadójának számító All City is lehetőséget adott Onra-nak tavalyi 7’es sorozatán, illetve Jay Scarlett (az új vonal kulcsfigurája) is beválogatta egy zenéjét egy japán kiadású válogatásra.

Az 1.0.8 című, második szóló munkája már 2008 novemberében beszerezhető volt, de limitált példányszáma miatt hamar hiánycikké vált a piacon, és csak idén februárban jelent meg újra, ezúttal viszont már szélesebb körben, vadonatúj csomagolásban. Arnaub ezúttal indiai hangmintákkal színesítette dob – és szintetizátor készletét, figyelmet szentelve ezzel elsősorban az indiai filmgyártás legfontosabb helyének, Bollywoodnak. A tizenkilenc szám összesen nem tölt ki harminc percet, vagyis rendkívül gyorsan ható ütemekről van szó, amik általában egy nagyon eltalált ötletre alapoznak. Egy-egy frappáns hangminta már el tudja vinni a számokat, legyen az ének, dob, gitár, vagy akár egy tradicionális indiai hangszer. Maga az alap, Onra stílusa viszont maradt a régi, ezen a munkáján is látszik, hogy a soulosabb formák felé húzza a szíve (lásd Nadiya Nice, Dreams, Come Closer vagy Outro).

Megmondom őszintén, hogy eleinte nem ragadott magával az album: borzasztóan idegesített, hogy a zseniálisan szóló, nagyon eltalált darabok mind véget érnek másfél perc körül. Eleinte az volt a véleményem, hogy az ilyen kidolgozott ötleteket nem szabadna másfél perc miatt elvesztegetni, de később rájöttem, hogy ha az egyes darabok hosszabbak lennének talán sokkal könnyebben ráunna az ember.

Viszont az mindenképpen levon nálam az album értékéből, hogy úgy érzem, Onra valójában megint csak magát ismétli. Egyáltalán nem díjazom például, hogy ismét nem mert furcsa, egészen karakteres hangminták nélkül megírni egy albumot, és e módon megmutatni, hogy mit tud ő egymagában. Pedig az eddigi lemezei mellett különféle válogatásokra írt zenéi esetében nem feltétlen a hangmintái voltak a középpontban. Persze nyilvánvaló, hogy ez a túlzott hangmintákra való építkezés a műfaj olykor rossz velejárója, de értékesebbek lennének a munkái, ha mondjuk Bullion-hoz hasonlóan nála is egyensúlyban lenne a hangminták használata.

Azt hiszem, úgy vagyok Onrával, mint a tanárok a kedvenc diákjaikkal: mindig többet és többet várok el tőle. Úgy vélem, hogy a mezőnyének a nagyját könnyedén lepipálja, mert annyira kiemelkedő és egyedi, amit nyújt. Ugyanakkor fennáll a veszélye annak, hogy elcsépeli a stílusát, és még azelőtt érdektelenné válik a zenéje, mielőtt befuthatna. Szerintem előbb-utóbb muszáj lesz picit kilépnie a szerepéből, és megmutatnia, hogy milyen az amikor kitekint. Valószínűleg én is egész más szemmel néznék erre az albumra, ha már egyszer jelentkezett volna egy furcsa, valamivel radikálisabb kiadvánnyal, mint például Hudson Mohawke az All City sorozat 7’-es lemezén, vagy Dimlite Misel Quitno-ként. Így viszont számomra csak egy gyengébb reinkarnációja az abszolút favorit Chinoiseries-nek.

Advertisements
Onra – 1.0.8

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s