The Crystal Method – Divided By Night

The Crystal Method – Divided By Night

Tiny E, 2009

B

A Ken Jordan és Scott Kirkland kollaborációjából született Crystal Method mindmáig a breakbeat mozgalom egyik kakukktojása. Kétségtelen tény ugyanis, hogy a Los Angeles-i duó a törtütemeivel nem lóg ki a kortárs producerek közül, viszont a lassabb és karakteresebb zenéjük, illetve a földrajzi távolságuk miatt mégis a stílus egyik különleges formációjaként ismertek. Soha nem akartak lépést tartani az itteni trendekkel: míg például Angliában a kilencvenes évek végén már javában tartott a nu skool breaks térhódítása, addig Jordanék továbbra is a rájuk oly jellemzően kímért, súlyos basszusokkal megtámogatott, keményfiús hangzással járták az államokat, amiért nem is véletlen, hogy akkoriban az összes tuningolt autós, vagy rozsdás ipari területeken játszódó drogdíleres filmnek az aláfestő zenéjét az ő munkásságuk ihlette.

Az e korszakuknak emléket állító Vegas mind a mai napig egy vállalható és bizonyos részeiben továbbra is kifejezetten élvezetes album, amin olyan klasszikusok találhatóak, mint a Harmadik Műszak című sorozattal egyenlővé vált Keep Hope Alive, vagy a Busy Child, High Roller, Comin’ Back és a Trip Like I Do. Ma visszatekintve bátran kijelentő, hogy tulajdonképpen ennyi bőven elég is lett volna ahhoz, hogy a Crystal Methodra örökre emlékezzünk, őket azonban cseppet sem érdekelte, hogy a kilencvenes évek véget ért, és a kritikusok az oldschoolok közé sorolták a nevüket. További lemezeket írtak, és meglepő módon a rajongóknak egyszer sem kellett csalódniuk. A 2001-ben megjelent, és igazi kommerciális sikert hozó Tweekend még a Vegas által kijelölt úton haladt, de a Name Of The Game-mel már megelőlegezte azt a rockos breakbeatet (csúnya szóval élve, rockbeatet), amiről a 2004-es Legion Of Boom album szólt, rajta olyan közreműködőkkel, mint Milla Jovovich, vagy a Limp Bizkit gitárosa, Wes Borland. Elsősorban azonban nem ezek, hanem a Community Service című mixlemezek miatt volt továbbra is érdemes figyelni a páros karriérjét, ugyanis kiderült, hogy nem csak a stúdióban, de a lemezjátszók mögött is piszkosul jók. S ugyan a harmadik rész még egyelőre várat magára (mondjuk amilyen borzasztó ma a breakbeat, nem is baj), de közben elkészült a negyedik nagylemez, amivel kapcsolatban hirtelen nem is tudtuk, hogy mire számítsunk.

Fontos kérdés volt ugyanis, hogy a Crystal Method az ötéves hallgatása alatt ki tudott-e találni valami újat, vagy pedig most már tényleg eljött a nagy lejáratás ideje. Nos, egyik sem: a Divided By Night pont olyan, mint a korábbi lemezek, csak a hangzás a kor igényeihez megfelelően van igazítva. Rengeteg a közreműködő, és emiatt viszonylag változatos a tizenkét szám. Peter Hook basszgitáros elgondolásai nagyon jól működnek mindkét törtütem alatt (mondjuk ez várható volt, hiszen a Crystal Method kiválóan remixelt már Doorst, vagy éppen New Ordert), és az Emily Hainesszel felvett indietechno is rendben van, sőt: ez utóbbiban a Metric énekesnőjének a hangja annyira csábító és szexi, hogy érdemes lenne felbukkannia más elektronikus zenei formációk lemezein is. S persze, amikor nem a korszellemnek megfelelő dalok szólnak, akkor a Crystal Method régi, klasszikus, hamisítatlan hiphopos breakbeatje énje érvényesül: a Matisyahuval felvett Drown In The Now epikus szintetizátor témája az amerikai rave korszakot idézi meg, a Smile? és Sine Language pedig tűéles pontossággal ragadja meg a kaliforniai underground házibulik drogos hangulatát (elvégre a duó is a kilencvenes évek egyik legnépszerűbb tengerentúli kábítószeréről nevezte el magát). Vagyis megint nem lehet panaszkodni – aki szerette a Crystal Methodot, annak a Divided By Night is egy kellemes album lesz, ráadásul messze nem annyira földalatti, hogy ne szerezzen akár új rajongókat is magának.

Advertisements
The Crystal Method – Divided By Night

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s