El Grupo Nuevo – Cryptomnesia

El Grupo Nuevo – Cryptomnesia

szerzői kiadás, 2009

B+

Mexikóban vagyunk, egy bandaháborúktól nem mentes külvárosban, ahol mindenki drogokkal tartja magát a pszichedélia olykor édes, néha viszont őrületbe kergető világában. Az élet csakis az átlagosnál kétszer gyorsabb tempóban folyik, az érzelmek erős kilengései pedig a lehető legszélesebb spektrumon mozognak. Mindenki rohan, kapkod, hisztérikusan sikít, de senki sem tudja miért. Nagyjából ilyesmi képek jutnak az eszembe az El Grupo Nuevo albumát hallgatva.

Most, hogy végre megjelent a Mars Volta új albuma, igazán időszerű beszámolni a bandához kapcsolódó előző albumról, a Cryptomnesiáról. Ez a saját kiadásban megjelentetett album az El Grupo Nuevo de Omar Rodriguez Lopez-nek, azaz Lopez új bandájának köszönhető. Omar Rodriguez Lopezről leginkább azt érdemes tudni, hogy egy mérhetetlenül termékeny művész, akinek évente általában legalább három albumon feltűnik a neve. Az első számú együttese, a The Mars Volta mellett rendszeresen készülnek szóló munkái is, illetve időről-időre felbukkan közreműködőként más előadók albumain is (pl.: dologozott El-P-től kezdve Erykah Badun át Damo Suzukival, vagy legutóbb például Jeremy Warddal). Az El Grupo Nuevóban is megtaláljuk Cedric Brixler Zavalát, akivel együtt a 90-es évek vége óta meghatározó figurái a mai rockzene világának. Az együttest kettőjükön kívül a szintén Volta-tag basszgitáros Juan Alderete, a billentyűs Jonathan Hischke és az elvetemült dobos, Zach Hill alkotják.

Zach Hill azonban koránt sem a legjelentéktelenebb eleme az El Grupo Nuevónak. Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy a megszokott mars voltás hangzáshoz képest (ha egyáltalán létezik ilyen) a legnagyobb eltérés a dobok terén mutatkozik. Zach Hill eszeveszett vagdalkozása ugyanis rátelepedik az egész albumra, mi több, az egész album során teret von el Omartól és Cedrictől is, ami a Mars Volta esetében sohasem fordulhatna elő.

Emellett a legszembetűnőbb különbség egy hagyományos Volta, avagy Rodriguez Lopez anyaghoz képest a számok rövidsége. Furcsa, mert annak ellenére, hogy az albumon egyetlen három perc hosszúságú gitárszólót sem találunk, valamiért itt is érzem ugyanazt a monumentalitást, mint egy Volta opus esetében. Na nem ugyanazt, mert hát azért ez mégsem egy kerek, konceptalbum, ami melegágya lehetne a grandiózus formáknak. Viszont, ha elképzeljük, hogy milyen lenne mondjuk egy Tetragrammaton három percbe sűrítve, akkor már egész közel járunk ahhoz, hogy miről is szól valójában a Cryptomnesia. És talán pont ez a legizgalmasabb része az albumnak – legalábbis számomra. Mi történik, amikor egy nagyívű koncepciót harmadára kicsinyítünk? Mi marad belőle, mennyire lesz más, hogy fog működni? Mindenesetre számomra a dinamika, a húzás, és a nagyság nem hiányzik ebből az albumból sem. Azt viszont úgy hiszem el kell ismerni, hogy egy Vicarious Atonement szintű kezdőzenéhez, vagy mondjuk egy Cygnus komolyságú, több tételből összeálló darabhoz az album egyik zenéje sem mérhető a mélység tekintetében. Ez pedig természetesen szorosan összefügg a már említett rövidség kérdéssel. Ugyanazt a hatást értelemszerűen sosem fogják elérni egy két-három perces számmal, mint amit egy jól felépített, mondjuk tizenkétperces szám alatt el lehet érni. Ez persze nem is baj, ez az album ugyanis teljesen másról szól, ezt nem szabad elfelejteni.

Fontos megjegyezni, hogy Omarék eddig épphogy be-betették a lábukat a hétköznapi ember számára is fogyasztható hosszúságú zeneszámok világába. A dolog vicces része viszont, hogy amikor kipróbálták hogyan működik a gépezet egy igazán rövid darab esetében, rögtön kaptak is érte egy Grammy-díjat (ez volt a The Bedlam in Goliath-on található Wax Simulacra). Ez az album viszont számomra bebizonyította, hogy a Wax Simulacra nem csak egy szerencsés mellényúlás, hanem tényleg értenek a rövid, kompakt szerkezetű dalokhoz is. Vegyük például a Noirt, az album egyik legjobban kitalált számát, amiben a latin motívumoktól kezdve a pszichedelián keresztül, Cedric elképesztő hangulatfestő énekén át a végül bekövetkező teljes káoszon, összeomláson át minden megvan. Bár mindösszesen három perc negyvennégy másodperc hosszúságú, iszonyatosan komplex, mély és zavarba ejtő. És igen, egy bizonyos értelemben grandiózus. Ezen a ponton viszont muszáj újra kiemelnünk Zach Hill fontosságát, akinek a technikája nagyban hozzájárul ennek a Volta sűrítménynek a sikeréhez.

Az első hallgatás alkalmával érthető módon folyton a tavalyi Zach Hill album, az Astrological Straits ugrott be, és az a furcsa, hogy nem csak a dobokról, de a hangzásról is. Nekem úgy tűnik, mintha Zach Hill nagy hatással volt az album egészének a megszólalására (érdemes összevetni például a Noir egyes részeit, vagy a They Coming To Get You Barbarát és az Astrological Straits Iambic Straysét hangzás tekintetében), de ezt végülis mindenki eldöntheti maga, érdemes ugyanis bepótolni az Astrological Straitset ha esetleg kimaradt volna.

Sokaktól hallani, hogy az egész koncepciót, amire az album épül – nevezetesen ezt a folyamatosan káoszba fulladó hangzást – öncélúnak, értékelhetetlennek és egyáltalán teljesen feleslegesnek látják. Megmondom őszintén, én ezekkel a véleményekkel nem bírok napirendre térni. Egész egyszerűen nem értem, hogy hogyan tudnak ellenállni a Voltát magukhoz közelinek érző emberek ennek az elképesztő sebességgel robogó gépezetnek. Üvölt a fülembe, én pedig nem bírom megállni, hogy ne hadonásszak végtagjaimmal. Nagyjából fel sem fogom, és már vége is. Indíthatom újra, hátha ezúttal egy fokkal többet felfogok belőle.

Mitagadás, a Cryptomnesia sodor, mégpedig veszettül sodor. Olyan, mint egy egészen gonosz örvény, amiben minden halad mindenfele, de valójában semmi sem megy semerre. Hallgassuk csak meg mondjuk a Punky Humans című szám közepét, ahol a WTF doboláson, WTF gitártémán és WTF ütemképleten kívül ráadásként még a WTF ének is a hallójáratainkra tör. Az El Grupo Nuevo albuma ami célt kitűz maga elé, azt mocskosul el is éri. Mégpedig kérdezés nélkül.

Reklámok
El Grupo Nuevo – Cryptomnesia

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s