Műfajtörténet: Kraftwerk

A mostantól meghatározatlan időközönként, változó hosszúságban olvasható műfaj- és stílustörténeti ismertetőnkben nem is annyira kiadványokkal, hanem inkább az elektronikus zene nagy alakjaival, és stílusbeli hatásaikkal foglalkozunk. Úgy döntöttünk, hogy az 1970-es évekkel kezdjük a sorozatunkat, mert tulajdonképpen innentől kezdve létezik a mai értelemben vett elektronikus zene, de ezzel nem zárjuk ki annak a lehetőségét, hogy később visszaugorjunk az időben, és régebbi irányzatokat, közösségeket vizsgáljunk. Ismertetőink célja alapvetően nem a részletességre és tökéletességre való törekedés (bár egyszer majd az is lesz), hanem hogy egy általános, átfogó képet adjunk az elektronikus zenéről, annak fontosabb történelmi állomásairól, és hogy elhelyezzük a zene globális térképén.

Tehát, ahogyan már az imént írtam, az elektronikus zene mai értelemben vett kommerciális formája a Kraftwerkkel kezdődött az 1970-es évek legelején. A formációt a düsseldorfi Florian Schneider és Ralf Hütter alapította, de az első pár év után már négyen voltak, és ez a létszám nem változik a mai napig sem, habár a másik két tag állandóan cserélődik (egy időben a magyar gyökerekkel rendelkező Karl Bartos is tagja volt a Kraftwerknek), és az alapító Schneider végül tavaly kilépett. Ha azt hinnénk, hogy a csapat munkásságát az elektronikus zene inspirálta volna, akkor nagyot tévedünk: rájuk főleg a kor krautrock bandái voltak nagy hatással, illetve olyan világhírű poprock zenekarok, mint az MC5, a Stooges és a Velvet Underground. 1970 és 2003 közt tizenegy albumot írtak, a legnagyobb slágereik az 1970-es években kiadott Autobahn, Trans-Europe Express és a Man-Machine voltak.


Ralf Hütter és Florian Schneider valamikor régen

A Kraftwerk hatása mérföldkőnek számít az elektronikus zenében. A szintetizátoraikkal képesek voltak a zenét újfajta kontextusba helyezni, és elsőként érték el azt, hogy az addig csak elvont, bogaras zenészek, valamint tudósok körében népszerű elektronikus zenét megszeressék a hétköznapi emberek is. Hosszú, olykor a huszonötperces hosszúságot is elérő felvételeik az évtized himnuszainak számítottak a műfajon belül, és akkoriban még igencsak meglepőnek számított, hogy a hazájuk helyett inkább Amerikában lettek elismertek, különösképpen Detroitban. A város akkoriban még nem kezdett el hanyatlani; népszerű volt az ipartelepei és az óriási autógyárai miatt (pl.: Ford, General Motors stb.), és feltehetőleg a futurista infrastruktúrának köszönhetően az emberek sokkal nyitottabbak voltak az absztrakt, furcsa dolgokra, ugyanúgy a zenében, mint másban is (például a Stooges énekese, Iggy Pop nem egyszer nyilatkozta, hogy a zenéjüket nagyban inspirálták a közelükben lévő autógyárakból kiszűrődő, idegenszerű zajok). Ez lehetővé tette, hogy a Kraftwerk kiteljesedjen, sőt: életet adott a technónak is, ami valószínűleg se Detroit, se nélkülük nem jött volna létre soha. A formáció zenéjéről mindent elárul Carl Craig, a detroiti techno keresztapjának jellemzése: “annyira merev, de közben mégis annyira laza volt”, emlékszik vissza, ami az akkori zenei trendek ismeretében azt jelentette, hogy “annyira fehér, de mégis annyira fekete zene volt”.

Ezzel a Kraftwerk befutott: megelőzte az 1980-as éveket, mikor Afrika Bambaataa és a Soulsonic Force megírta a hiphopot stílusdefiniáló Planet Rockot (amin egyébként ugyancsak érződik a német négyes hatása), vagy mielőtt még jobban erőre kapott volna a zene embereket elszigetelő tulajdonsága. A Kraftwerk talán elsőként egyesítette újra hosszú idő után a fehéreket és a színesbőrűeket, ezért nem volt meglepő, hogy később a techno, majd mára az egész elektronikus zene egy mindennemű faji különbségeket nélkülöző műfajként alakult ki.


A Kraftwerk 2008-ban a Coachella-fesztiválon

Természetesen idővel nem maradhatott el a köszönetnyilvánítás sem. Juan Atkins, a legelső techno producer előbb 1982-ben a Cybotron alteregója alatt megírta a Cosmic Cars című dalát, majd 1985-ben Model 500-ként a Nightdrive (Thru Babylon)-t. Mindkét felvétel a Kraftwerk-féle Autobahnra voltak egyenes válaszok, s ezzel megtörtént az első kommunikációs folyamat is az elektronikus zenében.

Reklámok
Műfajtörténet: Kraftwerk

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s