Why? – Eskimo Snow

Why?

Eskimo Snow

(Anticon; 2009)

Értékelés: 7,9

 

 

 

Bevallom, hogy én nem ismertem Jonathan Wolf Why?-projektjét egészen tavalyig, az Alopecia album azonban annyira elvarázsolt, hogy azóta gyakorlatilag kiéhezve lesem az új híreket a zenekarral kapcsolatban. Az Alopecia volt az a lemez, ami számomra új értelmet tudott adni az absztrakt kifejezésnek a hiphop és rock kontextusában (az idei Dirty Projectors egy számot kivéve szerintem hallgathatatlan), és tulajdonképpen azóta sem találtam még egy olyan kiadványt, amiben annyira művészien vegyült volna ez a két stílus, mint azon – s ekkor még meg sem említettem Wolf okos dalszövegeit, amiknél őszintébbeket és befordultabbakat azóta sem hallottam. Ezek után nyilván kellő izgalomba jöttem a bejelentés hallatán, miszerint idén is lesz új Why? album, az pedig már tényleg csak amolyan ánuszrózsa masszírozó adalék volt, hogy az Eskimo Snow címre keresztelt lemez dalai az Alopecia rögzítése során születtek, csak annyira másmilyenek lettek, hogy arra semmiképp sem fértek fel.

Ez pedig megint egy nagyon erős összeállítást sugallt, és a papírforma nagyobb részben be is vált. Az valóban érződik, hogy lemaradt számokról van szó, mert az album rövid (tíz felvétel, nincs harminchat perc), illetve különösebben nem is alkotnak egységet a témák, de többségében megint annyira fergetegesek, hogy simán beléjük lehet szeretni hosszú évekre. Kreativitásban Wolf megint a csúcson van: ő az, aki egy két percnél rövidebb felvezető zenében (These Hands) megengedheti magának azt, hogy elsüssön egy olyan frappáns ötletet, hogy a saját hangját rögzíti előre, és azt használja hangszerként (kaccsintás a TV On The Radio felé, mi?). Ezt követően előkerülnek a gyönyörű, countrys gitártémák (Even The Good Wood Gone), a csilingelésükkel elbűvölő altatódalok (Into The Shadows Of My Embrace) és az igazán kicsavart, absztrakt manifesztációk a nélkülözhetetlen és ugyancsak agyfasz-kategóriás szövegeléssel (The Blackest Purse). Így persze hamar lejön a lemezből, hogy Wolfnak nem lehet annyira jó élete – ezt mondjuk már az Alopeciával kapcsolatban is lehetett sejteni –, de közben mégis le merem fogadni, hogy nem én vagyok az egyetlen, aki mindennél jobban szeretne az ő bőrében lenni, és kiírni ezt a halom fergeteges ötletet magából, ami belőle teljes természetességgel jön. Igazán írhatna könyvet is.

Why? – Eskimo Snow

Vélemény, hozzászólás?

