Modeselektor – Body Language 8

Modeselektor

Body Language 8

(Get Physical; 2009)

Értékelés: 3,7

 

 

 

A Body Language-sorozatot egészen megkedveltem: az éves szinten jelentkező szériát egyre nagyobb nevek egyre nívósabb minőségben frissítik, ráadásul még eklektikusnak is nevezhető az, amit csinálnak. Noha biztosan meg van az első öt résznek is a maga rajongótábora, én mégis a Junior Boys-féle hatodiktól veszem komolyan a projektet, onnantól ugyanis érződött már, hogy a Get Physical nem csak egy újabb szürke, kiadói mixsorozatban gondolkodik. Tavaly aztán jött Matthew Dear, és valami egészen fenomenálisat állított össze, így azt is megkockáztatom, hogy a nyolcadik részt már-már egyenesen vártam, fokozott kiváncsisággal, hogy ki fogja mixelni, és milyen lesz. A választás a Modeselektorra esett, aminek én rettentően megörültem, utólag viszont kiderült, hogy ennél jobban aligha lehetett volna mellényúlni.


A kéttagú – Gernot Bronsertből és Sebastian Szaryból álló – Modeselektor valamikor a minimal-láz során érkezett, de igazából sosem csináltak minimált, és ez az ellentmondás számomra teljesen megfoghatatlanná tette ezt a duót, aminek talán nem is titkolt célja, hogy valami ilyesmi hatást érjenek el a hallgatónál. A zenéik többnyire a techno arcbaüvöltősebb, kis túlzással provokáló kategóriájába tartozik, amit olyan intelligens stílusokkal bolondítanak meg – és tesznek valóban megragadhatatlanná – mint mondjuk a glitch és az idm. Mind a produceri, mind a DJ oldaluk jellemzése szempontjából fontos helyen van a technikai tökéletességre való törekvés, így a zenéik többnyire a különösen audiofil beállítottságú embereket ragadja meg, de szerencsére a lemezjátszók (laptopok) mögött tudnak ők is igencsak önfelett, mindenféle fellengzősségtől mentes, szórakoztató műsort adni – erre a tavalyi szigetes fellépésük jó példa. Bevallom, hogy hasonló hangulatú, önfeledten táncolós összeállítást vártam a Body Language 8-tól is, úgy tűnik azonban, hogy az alkotók másképp gondolkodtak, és a lemezből inkább egy technikai prezentációt csináltak.

Ami végső soron hibátlan, ha azt nézzük, hogy mennyire profin össze van montázsolva az a huszonkilenc, egymástól gyökeresen eltérő zene, amiről a borító hátulja tanúskodik. Eszméletlen és felfoghatatlan, hogy mennyire jól megfér egymás mellett Missy Elliott, Benga, Robert Hood, a Major Lazer, vagy az Animal Collective, holott jól tudjuk mennyi keresnivalója van ezeknek az előadóknak egymás mellett; a Modeselektor azonban mégis úgy illeszti össze ezeket a számokat, mintha valami hatalmas puzzle apró kis darabkái lennének, ráadásul a váltások annyira zökkenőmentesek, hogy sokszor észre sem vesszük, hogy már rég a következő felvétel szól. Nagyon súlyos editálások vannak a lemezen, minek köszönhetően tényleg érződik, hogy sokat dolgoztak a srácok, ugyanakkor sajnos az is nagyon átjön, hogy a Body Language 8 tényleg inkább munka volt, semmint szórakozás. Hiába kapcsolódik ugyanis össze ez a sok zene, mint valami spirális minta, hangulata valahogy nagyon nincsen az egésznek. Nem indul el sehonnan, nem mesél el semmit, nem mozgatja meg az ember testét: nem képes semmire. Nem jön át az a fura humor, amit olykor érzek a Modeselektornál. Egyedül talán Felix Da Housecat Kickdrumja keveredik viccesen Boy 8 Bitre, és csak az Animal Collective ezévi slágere tud igazán meglepő lenni a sok törtütem közt. Ezeket leszámítva a számok lényege elveszett az Abletonban az eltúlzott szerkesztések és gyors keverések közt.

Technikailag kiváló, de művészetileg szinte értékelhetetlen.

Modeselektor – Body Language 8

Modeselektor – Body Language 8” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Szkítör szerint:

    huh, hát ez így elég érdekes-lehúzós, ennyire azért csak nem lesz rossz remélem. mondjuk a 6-os az valami annyira überfasza volt hogy ahhoz képest a 7-est fenomenálisnak nevezni erős tulzás, szerintem meg se közelítette a junior boys mixét (mondjuk az eleve a tökéletesség határát súrolja).

    amúgy meg röviden szólva jó fos az idei mix cd felhozatal a tavalyihoz képest, talán will saul produkál még valamit (és most néztem hogy lesz MANDY is mix collectionbe(!), na erre is most mit lehet mondani :-)

  2. ha technikai parádézással el lehet téged ragadtatni, akkor valószínűleg tetszeni fog neked a mix. engem ez nem kompenzál sajnos.

    furcsa, hogy a tavalyi matthew dear annyira nem aratott nagy sikert, szerintem az év egyik kiemelkedő darabja volt. idén tényleg nincs sok jó mix, de ha már szóba hoztad a mandyt, akkor elárulom, hogy a 7th anniversarys get physical összeállításuk meglepően jó, valószínűleg írok is róla most már valamikor.

  3. Szkítör szerint:

    hát most így hirtelen biztos tudnék vagy min. 10-15 mixet ami szerintem simán verte tavaly, semmi extrára nem emlékszem belőle (de most átpörgettem, az első zene volt a csúcs, amúgy tényleg jó kis cd így átfutva), na de hát kinek mi jön be. az az új mandy is itt rohad a gépen, sokat nem várok tőle de ki tudja, lehet pont ezért fog meglepni (mint a VonStroke Fabricje, arra is azt hittem hogy valami gyengeség lesz – fabricnál amik mennek már egy ideje nem is lett volna csoda – aztán azon vettem észre magam hogy már vagy harmadszor hallgatom egymás után, valamiért az nagyon betalált és jól meg lett csinálva,

  4. szerintem azzal a dear mixszel az a baja a legtöbb embernek, hogy túl sok nyilvánvaló – esetleg túljátszott – felvétel van rajta. emiatt valóban lehet, hogy 2008-ban nem egy izgalmas mix, de majd ha egyszer meghallgatod mondjuk 4-5 év múlva, akkor szerintem rá fogsz jönni, hogy egy milyen korrekt összeállítás. arról nem is beszélve, hogy tényleg vannak rajta olyan finomságok, mint az első két szám, vagy az utolsó, vagy az, amiben magyarul beszélnek, és tudtommal rajtam kívül ezt eddig senki nem tette szóvá… :)

  5. Szkítör szerint:

    hát le kell hogy lombozzalak de már többeknek feltünt anno a metrós biztonság sáv duma :-) /nekem pont nem/ amúgy az tényleg vitathatatlan hogy jól össze van rakva de mondjuk az orbitalife pl. nekem harmadjára se tetszett, nem hogy 5 év múlva, na de lehet pont ez hogy év végén jelent meg és akkor ezekből 2-3at már túljátszottak.

  6. akkor azóta felfedezték/eljutott hozzájuk. abban elég biztos vagyok, hogy elsőként terjesztettem szét ezt a neten pár fórumon, persze lehet, hogy ettől független más is felismerte a metrós szöveget, csak nem közölte ezt velünk… :)))

Vélemény, hozzászólás?

