Lusine interjú

Jeff McIlwan, ismertebb nevén Lusine a napokban jelentette meg új nagylemezét A Certain Distance címmel (kritika), ennek kapcsán beszélgettünk vele. A Seattle-ben élő művész a múltjáról és az új album írásának a metódusáról mesélt.

Urban Sounds: Hogyan ismerkedtél meg a zenével? Mikor és miért döntöttél úgy, hogy zenész leszel?

Lusine: Mindig fogékony voltam a zenére. Gyerekként természetesen azt hallgattam, amit a szüleim szerettek, főleg Simon & Garfunkelen és Fleetwood Macen nőttem fel. Tinédzserként a szintipop térhódítása volt meghatározó az életemben, majd a főiskolai évek során rengeteg techno és indusztriál buliban voltam. Ekkor döntöttem el, hogy meg akarom tudni hogyan készülnek ezek a zenék, aztán idővel ebből hobbi lett. Elkezdtem szintetizátorokat, dobgépeket és más dolgokat gyűjteni, hogy kísérletezzek a hangokkal, és ennek az egésznek a végeredménye a Lusine lett.

Urban Sounds: A Wikipedia szerint a neved örményül holdat jelent. Tudsz erről?

Lusine: Nem, de örülök neki. Eredetileg a l’Usine nevet vettem fel, ami franciául gyárat jelent, csak ez idővel átalakult.

Urban Sounds: Igen, sok kiadványodat Lusine ICL névvel adtad ki. Ez miben tér el a Lusine-tól?

Lusine: Az ICL-t még az isophluxos időszakom alatt használtam, amikor megjelentek az első lemezeim Európában. Az interkontinentálist rövidíti, de manapság a kísérletibb zenéimet látom el ezzel a névvel.

Urban Sounds: 1999 és 2004 között hat albumod jelent meg, míg az azóta eltelt öt évben csak kettő. Miért írsz kevesebb zenét most?

Lusine: Kicsit pontosítanék. 1999 és 2002 között három albumot írtam L’usine, A Pseudo Steady State és Iron City címekkel. Ezek után jelent meg a Coalition, ami egy élőben rögzített lemez, majd a Condensed, ami valamiféle válogatás az évek során írt kiadatlan zenéimből. E két kiadványt én nem tekintem albumnak. Nem írok ma se kevesebb zenét amúgy, csak eltávolodtam az elektronikus zenétől: az utóbbi pár évben például két filmnek is én írtam a teljes hanganyagát. Egyébként valóban volt egy csendesebb periódus az életemben 2002 és 2004 között, mert akkor költöztem Los Angelesből Seattle-be.

Urban Sounds: A filmzenéknek köszönhetően sokkal cinematikusabb, változatosabb az új albumod?

Lusine: Azt hiszem sokkal több zene inspirál jelenleg az elektronikus zenén kívül. Rengeteg indie rockot és folkot hallgatok. Az A Certain Distance előmunkálatai során úgy döntöttem, hogy egy sokkal poposabb, ilyen struktúrákra épülő lemezt akarok írni, és vokalistákat is szeretnék felkérni, hogy énekeljenek. Úgy érzem, hogy jól sikerült, pedig nagy kihívásnak érzem még most is.

Urban Sounds: Mások zenéjén kívül inspirál még valami, amikor a stúdióban vagy?

Lusine: Nem nagyon. Másokat hallani a legjobb dolog a világon, ez van rám a legnagyobb hatással. Mostanában főleg indie/folk rock lemezeket hallgatok, vagy esténként ambientet, de nem mondtam le a minimalról és a house-ról sem. Ezek nélkül nem hiszem, hogy tudnék új dolgokat írni. Mindig ötleteket gyűjtök új hangokhoz és próbálok olyan elemeket felhasználni, amiket nem biztos, hogy normális körülmények közt hallanál (pl.: természeti zajok), majd ezeket beleépítem a saját stílusomba.

Urban Sounds: Hogyan találkoztál az énekesekkel? Mennyire volt nehéz együtt dolgozni velük? Ha jól tudom, eddig mindig mindent egyedül csináltál.

Lusine: Vilja Larjostóval még 2005-ben találkoztam a Red Bull Music Academyn. Én összeraktam a zenét a stúdiómban, ő meg felénekelte a szöveget a lakásában. Igazából nem nehéz ilyen távolságból dolgozni, csak több időt igényel. Caitlin, aki a Gravityben énekel, már hosszú ideje a barátom, szóval ő eljött a stúdiómba, és közösen csináltunk mindent. Ez egy teljesen új élmény volt nekem, mert nehéz volt összeegyeztetni az elképzeléseinket anélkül, hogy le kellett volna mondanunk bármiről is.

Urban Sounds: Élőben hogy adod elő ezeket a számokat?

Lusine: Abletont és egy midi controllert használok. Jelenleg tervben van, hogy lesz egy szintetizátor is, de csak a klubokba viszem majd magammal, mert a nyugodt, beülős helyeken többnyire csak ambientet zenélek.

Urban Sounds: Mit gondolsz, minek köszönhető az, hogy Európában te vagy az egyik legjobban ismert amerikai idm/ambient művész?

Lusine: Tényleg? Hmm… nos, úgy gondolom, hogy a kiadónak köszönhető ez. A Ghostly nagyon komolyan gondolja ezt, és megtesz mindent azért, hogy a szerzőiket ismerjék a világon mindenhol.

Urban Sounds: Mik a terveid a közeljövőben?

Lusine: Épp a napokban fejeztem be egy remixet Tychónak és a School Of Seven Bellsnek fogok csinálni egyet hamarosan. Ezek mellett valószínűleg a Twilight kijön majd kislemezen nemsokára.

Reklámok
Lusine interjú

Lusine interjú” bejegyzéshez ozzászólás

  1. wex szerint:

    nekem a regi kiserletezo lusine icl jobban tetszett…a regebbi temak jobban tetszettek es sokkal tobb otletet latok bennuk mint a Certain Distancebe.. a condensed, iron city es az ambient language barrier albumokat mindig ujrahallgatom es mindig felfedezek olyan dolgokat amiket meg nem hallottam bennuk..mig a Certain Distancet hamar leuntam , egy kicsit csalodtam benne, nem mintha rosz lenne csak nem ezt vartam…

Vélemény, hozzászólás?

