Monolake – Silence

Monolake

Silence

(Imbalance Computer Music; 2009)

Értékelés: 7,8

 

 

 

Robert Henke zenéjét nagyon nehéz megragadni. Legyen szó akár a Monolake-ként szerzett (társ)munkáiról, vagy a saját nevével ellátott dolgairól, nemcsak a hallgató, hanem a kritikus is meglehetősen nagy bajban van, ha kevés hallgatás után kell jellemeznie valamelyik művét. Henke ugyanis nem az a fajta zenész, aki az életben átélt történéseit felhasználva áll elő valami fontos mondanivalóval a lemezein. Az ő zenéinek nincsen mondanivalója; a szó szoros értelmében nem szólnak semmiről, mert nem ez a funkciójuk. Aki már hallott legalább egy Monolake albumot, az tudja, hogy mire kívánok kilyukadni: Henke egész világokat hoz létre a stúdióban, ezért a kiadványai sokkal inkább komplex szerkezetek működésébe és meghatározhatatlan, idegen organizmusok mindennapi életébe engednek betekintést, semmint, hogy mondani akarjanak bármit is.

A müncheni születésű, de közel húsz éve Berlinben élő géniusz hangmérnöki diplomát szerzett 1996-ban (a szakdolgozatát a bakelitek nemlineáris torzításának valós időben történő modellezéséről írta), egy évvel később pedig megkomponálta az első Monolake albumot Hong Kong címmel (akkor még Gerhard Behles volt a csapattársa). A lemez a rövid életű, de zenetörténetileg annál jelentősebb katalógussal rendelkező Chain Reactionön jelent meg, és ma már mindennemű elfogultság nélkül elmondható róla, hogy újradefiniálta az ambientet és a technót, vagy ha jobban tetszik: közelebb hozta őket egymáshoz. A későbbiekben Henke minél jobban elmerült a technológiában és a hangok tanulmányozásában, annál szofisztikáltabb, részletgazdagabb, mesteribb munkák hagyták el a stúdióját. A korai ambient szerelem ráadásul az újabb lemezeken kiegészült más stílusokkal is: Henke már az 1999-es Interstate-en kísérletezett az akkor még fiatal irányzatnak számító minimállal, miközben egyre nagyobb hatást gyakoroltak rá a kollégák, vagy helyesebben fogalmazva a haverok dub-közeli felvételei is. Ez mondjuk pont nem érződik az új művén, a Silence-en, amit egyedül szerzett, noha hivatalosan Torsten „T++” Pröfrock is tagja a Monolake-nek (Behles még a 2000-es évek elején távozott, hogy teljes időben az Ableton szoftver fejlesztésével foglalkozzon, amit Henkével közösen alkottak meg).

Az album színesebb, mint bármelyik eddigi kiadványa, és mondjuk emiatt nem tud olyan mélységű kalandtúrát ajánlani, mint a diszkográfia többi eleme, de itt mintha nem is ez lenne a lényeg. Sokkal inkább arról van szó, hogy az utolsó Monolake album óta majdnem öt év telt el, így nem árt újra megismertetni az emberekkel ezt a projektet – különösen azokkal a fiatalokkal, akik esetleg nem is ismerték –, Henke sokoldalúságának prezentálásáról nem is beszélve. A hangzatos sajtóanyag ennek megfelelően rendkívül izgalmas dolgokat kínál: Henke az utóbbi egy évben bejárta a világot, hogy különféle furcsa helyeken rögzítsen még annál is furcsább hangokat. Példának okáért repülőtéri hangosbemondók közleménye, légkondicionáló berendezések berregése, a Grand Canyon szelének süvítése, a Joshua Tree Nemzeti Park kövein való sétálás, alagútmunkák zaja Svájcban, a berlini Teufelsberg nevű rádióantenna dóm fehér zaja és még rengeteg más, kisebb-nagyobb technikai kütyü ismeretlen hangjai szólalnak meg a felvételekben, amik közt így nincs két ugyanolyan, de még csak az univerzumuk sem közös.

Emiatt nem is nevezhető összetettnek a Silence, de Henke kétségkívül a legjobb formáját hozza rajta. Szobrászként alakítja, formálja a felvételeket, műértő gondossággal ad hozzájuk és vesz el rétegeket, így a végeredmény nem is szólhatna jobban. Erről szólt a Monolake az elmúlt tizenöt évben: egyszerre gyönyörködtetően és ijesztően természetes ambientek (Watching Clouds), dub közeli megoldások, kóstolgatva a dubstepet az Atlas kislemez után (Infinite Snow), valamint sötét minimálok (Avalanche, Internal Clock) és jéghideg technók (Reconnect). Érdekes, hogy ezek az ellentétek (sötét-világos, természeti-gépi) az utóbbi időkben egyre jobban egymásnak feszülnek Henke munkáin; már a tavaly decemberi Atom / Document albumon is sokszor meglehetősen lobbanékony állapot uralkodott, a Silence-en meg aztán végképp. Mechanikus, távvezérelt komplexumok találkoznak érintetlen, zöld tájakkal, és olvadnak össze: ez a Monolake hangja, valamint az elektronikus zene és az emberiség jövője egyaránt.

Reklámok
Monolake – Silence

Monolake – Silence” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Szkítör szerint:

    nekem annyira nem adta ez album valamiért, persze nem rossz, de nem is kiemelkedő a legutóbbi munkáihoz képest

  2. eyto szerint:

    egyetértek, szerintem is kurvajó az album. eszméletlen gyönyörűen szól és nálam inkább a változatosság gyönyörködtet elv érvényesül, minthogy gyengének és inkoherensnek érezném emiatt a sokszínűség miatt. állati király, és abszolút “mai”.

    1. eyto szerint:

      megírjam? : D

      hát nem tudom. erősen vegyes érzelmek:
      szerintem vannak rajta kifejezetten ütős pillanatok, de legtöbbször csak egy öncélúan elnyújtott, vontatott számok összessége ez a tripla. ráadásul emészthetetlenül hosszú.

      persze ez függ attól is, hogy mire használja az ember. Ha oda akarok figyelni valamennyire, akkor elég sokszor fárasztóan semmilyen. Ha szigorúan csak a háttérbe kell, amolyan szőnyegnek egy beszélgetés, mondjuk tanulás, olvasás mellé, vagy alváshoz, akkor azért sokkal inkább erős.

      Pár napja Marsen Jules-t és több hete Caretaker-t is úgy néztem, hogy mindkét esetben feküdtünk (kanapé illetve szőnyeg). Úgy, félálomban, megfelelő hangerőn és kiváló rendszeren azért simán előjött az ereje.

      szerinted? (lassan már be kellene ütemeznünk egy msn felvételt nem gondolod? : D)

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s