Tensnake interjú

Viszonylag ritkán fordul elő manapság, hogy egy Németországban élő elektronikus zenei producer nem house-zal, technóval vagy kommersz eurodance-szel próbál betörni a piacra, de úgy tűnik Tensnake a kivétel. A hamburgi Marco Niemerskire két évvel ezelőtt figyeltünk fel, amikor a Junior Boys remix EP-jén Carl Craig és a Hot Chip mellett az ő neve is szerepelt az újraértelmezők között. Azóta minden lépését nyomon követjük és mint utólag kiderült, jól tesszük. Megindító, az 1980-as évekbe utaztaó szintifutamaiba mindenki első hallásra beleszeret, hiszen számai táncolhatóak dallamosak és még énekelni is lehet őket. Kell ennél több?

Urban Sounds: Azt értjük, hogy két olasz származású belga producer (Aeroplane) miért teszi le a voksát a diszkó mellett, de Németországban hogy jut eszébe valakinek ugyanez, hiszen a technó, a trance, sőt még a house is népszerűbb arrafelé. Nem éppen gyakori, hogy egy német producer diszkó zenét ír…

Tensnake: Kívülről talán tényleg furcsának tűnhet, de igazából nem olyan szokatlan ez. A diszkó zenének Németországban is komoly hagyományai vannak, igaz, inkább a déli területeken, mint itt Hamburgban. Ha őszinte akarok lenni, nem is tartom magam diszkó producernek, inkább electronikus/house kategóriába sorolnám magam. Az újságírók persze szeretnek beskatulyázni mindenkit, ezt már megszoktam, így engem az elmúlt években nudisco producerként könyveltek el. Ha nekik így jobb, akkor áldásom rá, engem egyáltalán nem zavar (nevet). Bár a legutóbbi Running Backes (In The End) megjelenésemnek pélédául nem sok köze van a diszkóhoz.

Urban Sounds: Elég fiatal vagy. Hogyan tudtak mégis ilyen korán és ilyen mértékben befolyásolni az 1980-as évek zenéi? Mit szeretsz bennük legjobban? A vokálokat, a groove-okat?

Tensnake: Ez valóban így van, a zenei identitástudatomat tulajdonképpen a nagybátyám lemezgyűjteményének köszönhetem. Tízéves lehettem, amikor egyszer unalmamban elkezdtem turkálni a bakelitjei között, és felraktam párat. Nem túlzás azt állítanom, hogy egy teljesen új világ nyílt meg előttem. Emlékszem, hogy hónapokon keresztül, amint hazaértem suliból, bevágtam a sarokba az iskolatáskámat, és Westend, Salsoul, Solar és TK Disco lemezeket hallgattam. Legjobban a 80-as évek korai boogie cuccai tetszettek. Larry Levan mixek meg hasonlók. Egyszerűen hibátlanok azok a zenék, minden a helyén van, a dobok, a basszus, az effektek, a vokálok, minden. Zseniális. Sokak számára ezek a muzsikák túl nyálasak, de szerintem ez butaság. A legtöbb számnak annyira egyedi hangzás- és hangulatvilága van, némelyik pedig olyan melankólikus, hogy egyszerűen nem lehet nem szeretni őket.

Urban Sounds: Mit gondolsz, miért és hogyan alakult ki az elmúlt években a diszkó revival, és tudsz-e néhány kevésbé ismert producert mondani, akikre mindenképpen oda kell figyelnünk?

Tensnake: Ez egy szükségszerű folyamat volt, az 1980-as évek ruházata amúgy is divat lett, az embereknek zeneileg pedig elege lett a sok kattogásból és csörömpölésből, a szikár ütemekből, vagyis a minimal technóból. Titokban vágytak a zeneiségre, a dallamokra. Egyre népszerűbbek a vokálok, és a zongora is kezd visszajönni, aminek nagyon örülök. Ami az újabb producereket illeti, jelenleg Azari & III és John Talobot muzsikáit szeretem, de hál’ Istennek annyi jó zene van, hogy képtelen lennék kiválasztani 5-10 nevet.

Urban Sounds: Tudom, hogy nehéz kérdés, de melyik a kedvenc saját felvételed/remixed?

Tensnake: Hm, ez jó kérdés, valószínűleg a Congolal. Abban a nótában van valami kortalan. Tükröződik rajta a személyiségem, és e mellett varázslatos hangulata van.

Urban Sounds: Szerinted, ha valaki albumot akar írni, annak tényleg illik kicsit kitágítani a zenei ízlését, és több műfajban is maradandót kell tudni alkotnia? Tervezel valamikor albumot kiadni, vagy az ep-k és a remixek sokkal kényelmesebbek számodra?

Tensnake: Már régóta tervben van az album, de soha nem vagyok elég türelmes. Ha írok három dalt, melyeket elég jónak érzek, egyből ki akarom adni őket. Ahhoz, hogy egy album összejöjjön, az összes cuccomat be kellene pakolnom egy szobába és bezárkózni egy-két hónapra (nevet). Akkor talán sikerülne. Éppen ezért egyelőre ep-ben gondokodom. Most jelent meg a Permanent Vacationön a Coma Cat című ep-m, továbbá nagy megtiszteltetés számomra, hogy az én kiadványommal startol Tim Sweeney új, Beats In Space kiadója. Utána jön ki egy maxim majd a Ghostlyn is, sőt talán még egy a Running Backes kiadványra is marad idő az év első felében.

Urban Sounds: Az új Sally Shapiro albumon te is közreműködtél egy dal erejéig (Moonlight Dance). Találkoztál Sallyvel? Élőben is olyan édes, mint a hangja?

Tensnake: Biztos vagyok benne, de sajnos nem tudom neked megmondani 100%-ra, mert még nem találkoztunk. Ahogy napjainkban szokás, csak interneten küldözgettük egymásnak a fájlokat. Ő elküldte nekem a vokálokat, és én elkészítettem Moonlight Dance alapjait a saját stúdiómban, majd pedig konzultáltunk.

Urban Sounds: Kivel dolgoznál még szívesen?

Tensnake: Nincsenek nagyszabású terveim, nem vágyom sztárokra. Az biztos, hogy egyre többet szeretnék énekesekkel dolgozni, úgyhogy ha valaki olvassa ezt, és úgy érzi, hogy jó hangja van, ráadásul szereti a diszkósabb dolgokat, az nyugodtan írjon rám Facebookon, vagy MySpace-en!

Urban Sounds: Milyen muzsikákat hallgatsz szívesen a szabadidőben, egyáltalán mit csinálsz, amikor épp nem a stúdióban ülsz?

Tensnake: Sokmindent hallgatok, az indie-től kezdve a jazzen át egészen a folkig. De mivel egész nap a zenével foglalkozom, azt tudom élvezni a legjobban, ha csend van. Éppen most jöttem haza a nyaralásból, és nagyon élveztem, hogy nyugalom vett körül. Ezen kívül egyre több sportágat próbálok megismerni és feltérképezni.

Urban Sounds: Mit gondolsz mennyire működik manapság a diszkó hangzás a táncparketteken? Néha az az érzésem, hogy az emberek még nem készültek fel a forradalomra, nem tudják elfogadni és nem merik elengedni magukat ezekre a zenékre, mert van bennük egy olyan beidegződés, hogy ez ciki. Éreztél már ilyet? Vagy ez csak klub- és közönségfüggő? Te hogyan oldod meg, ha azt veszed észre, hogy a zenéd valahol nem működik?

Tensnake: Természetesen a klubtól és a közönségtől függ minden. A szervező feladata és felelőssége… neki kell tudnia, hogy a klubjában mennyire működik az adott hangzás. Én a live szettjeimet mindig egy konkrét dramaturgia alapján építem fel, lassan kezdek fincsi diszkó zenékkel, aztán fokozom a tempót, és később house-os dolgokat játszom. Eddig még nem tapasztaltam olyat, hogy valahol ne működött volna, a végén mindig mosolygó arcokat láttam. Reméljük ez így is marad egy darabig.

Urban Sounds: Mi a legizgalmasabb dolog, ami az elmúlt évben történt veled?

Tensnake: Valójában nem velem történt, hanem a legjobb barátommal, aki apa lett. Egyszerre vicces és megható látvány a kisbabát a nagydarab apuka karjában látni.

Tensnake interjú

Vélemény, hozzászólás?

