Deadbeat – Radio Rothko

Deadbeat

Radio Rothko

(The Agriculture; 2010)

Értékelés: 7,5

 

 

 

Deadbeatnek az évezredforduló küszöbén született első zenéin jócskán lehetett érezni a dub techno akkori közösségének hatását, azonban ahogy elhalt a Chain Reaction és Basic Channel keltette pörgés, úgy kalandozott el kísérletibb, minimalistább területekre a kanadai művész. E felfedezőút eredményeinek köszönheti mai nagy reputációját, ám az Echocord és Modern Love kiadók térhódításának köszönhetően most mégis visszatérőben van a gyökereihez. A 2008-as Roots And Wire című albuma újszerű megközelítése volt az elektronikában értelmezett dub zenének; egyenes és dubstepes alapokon hallhattunk különféle variációkat tudományos narrálás kíséretében és a berghain sound mennydörgős dobjaival egyaránt. Ugyancsak ehhez hasonló kísérlet a Radio Rothko, ezúttal viszont a másik oldalról – Deadbeat dj-ként rakosgatja különböző előadók ismert és ismeretlenebb dub techno sávjait egymásra, sokszor annyira meggyőzően, hogy két felvétel párhuzamos lejátszásából egy harmadik keletkezik.

A Radio Rothko leginkább ahhoz a jelenséghez hasonlítható, amikor valamilyen evolúciós folyamatban megáll az ember egy pillanatra, hogy összegezze, mi is történt eddig. A mix hitelesen és mesterien mutatja be a dub technót annak különböző szakaszaiban, egészen az első naptól indulva. Moritz von Oswald és Mark Ernestus projektjei (Basic Channel, Rhythm & Sound, Maurizio) a legváratlanabb helyeken bukkannak fel, de a kortársaik is felfedezhetők, miközben felvonul mindenki, aki napjaink dub techno színterében folytat hathatós tevékenységet. Nehéz emiatt egyes részeiben értékelni a Radio Rothkót: Deadbeat a live actjeihez hasonlóan mossa össze a felvételeket, sokszor kettő, vagy három zene is folyamatosan szól, majd ezekből bővül, vagy éppen szűkül a szett a továbbiakban. Így bizonyos szempontból keverésről nem is beszélhetünk, sokkal inkább hangszobrászkodásról. Deadbeat apró darabokból építkezik, áthidalva olykor tizenöt évet két meghatározó momentum közt, ezáltal kortalannak állítva be a stílust, ami – lássuk be – egyáltalán nem túlzás a dub techno esetében.

Az viszont igen, hogy egy-egy editálással néha mennyire személytelenné válik pár rész. Talán túl sok a tizenkilenc felvétel a Radio Rothkón; bizonyára ezt a hatást erősebb karakterrel kétharmadnyi anyagból is meg lehetett volna oldani, pláne, hogy az irányzat amúgy is a sokszor tíz-tizenöt percnyi hosszúságot is elérő zenéiről híres. Így azonban pár szerzeménynek pont a lényege vész el, felismerhetetlenségig beleolvadva más számokba. S ezzel nem lenne különösebb baj, ha a dub technót még mindig egy arctalan, anonim társaság tartaná életben, de már lassan tíz éve elmúltak azok az idők. Napjainkban egy öntudatára ébredt, önmagát felvállaló, élő emberekkel teli mozgalomról van szó, és szerencsétlen módon éppen ez az egyetlen dolog, ami nem jön át a Radio Rothkóból. Ettől független nem lehetünk csalódottak: megszületett az első hivatalos dub techno dj mix, és új távlatokat ígér. Vagyis jó munka. Csak nem klasszikus.

Advertisements
Deadbeat – Radio Rothko

Deadbeat – Radio Rothko” bejegyzéshez ozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s