Surgeon – Fabric 53

Surgeon

Fabric 53

(Fabric; 2010)

Értékelés: 9,2

 

 

 

Anthony Child audiovizuális tervezést tanult Birminghamben az 1980-as évek végén, korai krautrockos és industrialos zenei ízlését itt változtatta meg jelentősen a house és a techno. A barátaival előbb House Of God elnevezésű rendezvényeivel felpezsdítette a helyi klubéletet, majd a következő évtized közepétől saját művészi kiteljesedésébe is belekezdett. Ekkor vette fel a Surgeon álnevet, ami a mai napig tökéletesen állja a helyét. Child sebészi pontossággal, rendkívül higgadtan és átgondoltam csinál mindent a stúdióban és a lemezjátszók mögött egyaránt, minek eredményeként ikonikus, vezető alakja a brit techno színtér egyébként sajnos igen szegényes keményebb hangzását képviselő mozgalmának. Mára több jó albumot jegyez, remixelt Thom Yorke-ot, Matmost, Mogwai-t és Monolake-et egyaránt, Karl O’Connorral British Murder Boys néven az ország egyik legsikeresebb hard/industrial techno projektjét hozta létre, dj-ként pedig kiváló szelekciói miatt szokták kiemelni, de fontos megemlíteni azt is, hogy a techno innovátorok közt szinte elsőként használt Ableton Live-ot és Final Scratchet a szettjeihez és live actjeihez. Child e rengeteg dolog mellett Back In The Grinder (Újra a darálóban) címmel színvonalas blogot is ír, ahol folyamatosan dokumentálja a fellépéseit képek, videók és letölthető mp3-ak formájában.

Roppant meglepő, de a Fabric 53 az első, szó szoros értelmében vett konceptuális dj mixe. Az összeállítás hanganyaga a lemezlovasi estjeibe nyújt betekintést, míg a keverések és a modern technológiával elért komoly editálások már az élő fellépéseinek munkamódszerét tükrözik. A hangzás hamisítatlanul azt a vonalat képviseli, ami nagyon sajátja az angol első generációs veterán (hard)techno producereknek: a zenék végig szigorú ütemet diktálnak, de tévedés lenne azt mondani rájuk, hogy veretnének, vagy zúznának. Míg a németek 140+ bpm magasságában már előszeretettel alárendelik az elméjüket a testüknek, és hatalmas őrjöngésben törnek ki a zakatolásra, addig a Fabric 53-on felvonuló honi alkotók kivétel nélkül megőrzik higgadtságukat, és még elképesztő sebességek mellett is elsősorban a fejnek zenélnek. Surgeon ráadásul kiválóan válogat, egy olyan felvétel nincs a hetvenkétperces merülésben, ami visszavenne az iramból, megtörné a lendületet, vagy csak akár egy pillanatra is azt az érzést keltené a hallgatóban, hogy az előző zene jobb volt. A hangzás hibátlanul teremti meg az alstílusra jellemző tudományos légkört; jobbára kísérleti laboratóriumokban lévő szuperfejlett gépek önálló működését, vagy high-tech nagyvárosok százszorosra gyorsított mindennapjait lehet elképzelni a számokra.

Surgeon egyik legnagyobb érdeme dj-ként, hogy mindig kitartott a saját elképzelései mellett, nem hagyta befolyásolni magát semmilyen trenddel az elmúlt húsz évben. Akkor is technót játszott, amikor az egyik legmenőbb elektronikus zenei stílusnak számított, és akkor sem cselekedett másképp, amikor gyakorlatilag az egész világ eltemette már. Ezúttal sem okoz csalódást, jócskán pörgeti a kortársak újdonságait: a Pure Plastic kiadóval elhíresült Mark Broom és a Blueprintet alapító James Ruskin többször is szerepelnek a mixben, és még mindig bizonyítják élvonalbeli jogosultságukat. A Hostage basszusai szó szerint mennydörögnek, robotikus szintijei egykettőre sötétre festik az égboltot, és táncra perdítik a Skynet főhadiszállását, a No Time Soon pedig egyszerre flörtöl a Basic Channel mélyűri dub sávjaival és az Underground Resistance szónikus gerilla attitűdjével. Utóbbira ráadásul Child mesterien keveri rá egy másik nagy öreg brit, Russ Gabriel zenéjét, és az El Juan valóban olyan, mintha Detroitban lennénk, és DJ Rolando lenne az ügyeletes zenefelelős. Ezekhez kiválóan illeszkednek a szettben a Surgeon-munkák is, a tavasszal megjelent Compliance Momentum / The Crawling Frog Is Torn And Smiles ep mindkét felvétele elhangzik, de a Bad Hands Part 1-2 és a Klonk Part 1 is fényárban úszva ábrázolja Childot.

Alapvetően azonban mégis azért kifejezetten jó mix a Fabric 53, mert nem csak egy szubkultúrát ábrázol. Már az is sokat sejtető, hogy a kiadvány az idei Scuba album egyik legszebb momentumával kezdődik (Glance), ám a továbbiakban is rendre felbukkannak erősebb, földhöz ragadt basszusok és fémes szubfrekvenciák vezérelte dubstepek. A UK bass mai úttörői nagyon sokat tesznek hozzá a végeredményhez: tíz-húsz évvel ezelőtt elképzelhetetlennek tartott le- és felvezetéseket, keveréseket és váltásokat biztosítanak Surgeonnek, aki olyan természetességgel alkalmazza ezeket, mintha mindig is rendelkezésre álltak volna neki ezek a lehetőségek. Az egyik leglátványosabb példa Starkey Stars című felvétele, ami átjáró két idősík és két stílus közt, tökéletesen szimbolizálva, hogy azért az elektronikus zenében is minden újdonság csak a saját múltjából merít.

Reklámok
Surgeon – Fabric 53

Surgeon – Fabric 53” bejegyzéshez ozzászólás

  1. ferrero99 szerint:

    Daw: A google a barátod , a wiki a barátnőd!

    Tényleg nagyon ütős darab!Régebben GU-s voltam de aFabric most üti!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s